Digital kompetanse i høyere utdanning

Nyhet | Hvordan skal vi sikre at lærere, sykepleiere og andre yrkesgrupper har riktig digital kompetanse i fremtiden? Regjeringens digitaliseringsutvalg har i dag diskutert behovet for at de ulike utdanningsløpene fornyes og utvikles for å møte utfordringene.

- Regjeringen er opptatt av hvordan utdanningene er tilpasset behovet for digital kompetanse i fremtiden. Dette gjelder ikke minst de store profesjonsutdanningene for lærere, helsepersonell, ingeniører og politi, sier statsminister Erna Solberg.

Irene Olaussen i direktoratet for ehelse deltok i dagens møte for å snakke hvilken betydning digitalisering av helsesektoren vil ha for utdanningstilbudet for helseyrkene. Kirsti Lyngvær Engelien i lærerutdanningskomiteen i Universitets- og høgskolerådet snakket om hva som må gjøres for å integrere profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene og i etter- og videreutdanningstilbudet.

- Det er ikke nok at utdanningsinstitusjonene tar denne utfordringen alene. Arbeidslivet må også følge opp gjennom å etterspørre og bruke digitale ferdigheter, sier Solberg.

Økt satsing på etter- og videreutdanning er viktig slik at de som er i jobb får nødvendig digital påfyll og ikke går ut på dato. Regjeringen har allerede i revidert nasjonalbudsjett foreslått økte bevilgninger til etter- og videreutdanning. 

Bergen kommune deltok også i dagens møte i regjeringens digitaliseringsutvalg, for å fortelle om digitaliseringsutfordringer sett fra kommunalt ståsted.

Digitaliseringsutvalget blir ledet av statsministeren. Øvrige faste medlemmer av utvalget er finansministeren, kommunal- og moderniseringsministeren, næringsministeren, samferdselsministeren og kunnskapsministeren.

Tidligere møter i regjeringens digitaliseringsutvalg har blant annet tatt for seg smarte byer, digitaliseringsutfordringer i næringslivet og innovasjon i offentlige innkjøp.

Se også saken på regjeringen.no.