Facebook overvåker sårbar ungdom

EFN og Forbrukerrådet signerte sammen med 24 andre organisasjoner på dette et brev til Facebook.

Originalen kan du lese her, her er en oversettelse:

Kjære Mr. Zuckerberg,

Vi er organisasjoner som arbeider for å fremme en sunn ungdomsutvikling og også sikre rettferdig markedsføringspraksis og beskytte personvernet til privatpersoner. Vi oppfordrer Facebook til å offentliggjøre det fulle interne dokumentet, rapportert i The Australian, som beskriver hvordan Facebook samler og analyserte psykologiske Informasjon om videregående studenter, studenter og unge brukere. Vi er opptatt av hvordan denne informasjonen kan bli brukt av markedsførere og andre til å dra nytte av unge, tapping inn i deres følelser og unike utviklingsmessige sårbarheter for profitt. Det er også alvorlige helsemessige og etiske implikasjoner ved å bruke slike forskningsresultater for å målrette ungdom.

Ifølge The Australian presenterte Facebook forskning for en annonsør, og demonstrerte at den samler sensitive data om unge brukeres følelser og "humørsvingninger." Forskningen beskriver hvordan Facebook kan analysere sensitive brukerdata i sanntid for å avgjøre hvor unge brukere kommuniserer følelser, og på hvilke punkter i løpet av uken gjør de det. Denne undersøkelsen ble utført uten brukernes kunnskap, noe som gir anledning til etiske bekymringer.

Vi er klar over at Facebook har gitt ut en uttalelse om at denne undersøkelsen avviker fra Facebooks praksis, og at selskapet ikke engasjerer seg i den type målretting som rapporteres av The Australian. Men Facebooks erklæring om saken løser ikke problemer som er bekymret for den oppdragsanalyse, dens formål og hva det står om Facebooks faktiske annonseringspraksis.

Den eneste måten å addressere disse bekymringene er å offentliggjøre det interne dokumentet og relatert materiell, ledsaget av en mer detaljert forklaring fra Facebook om hva som var ment, hva som skjedde og selskapets faktiske praksis. Vi ber om at Facebook frigir alle undersøkelser den har gjennomført over hele verden, som er relatert til bruken av biometriske tiltak for å forstå hvordan unge reagerer på ulike innhold og applikasjoner (som Instagram, mobil og 360 video og geo-location-tjenester) . For eksempel, på hvilke måter bruker Facebook sentimentutvinningsverktøy til å samle og analysere kommunikasjon av og blant sine unge og unge voksne brukere? På hvilke måter jobber Facebook med sine annonsørklienter for å gi forskningsdata for markedsføring til ungdom? Hvordan korresponderer uttrykkene med reklame? Dette er bare noen få av mange spørsmål som utgivelsen av det interne dokumentet, sammen med kontekstuelle forklaringer fra Facebook, vil bidra til å besvare. Som rapportert, er dokumentet ganske enkelt for bekymringsverdig til å holde skjult.

Som du vet, har Facebook blitt en sterk kulturell og sosial kraft i unge folks liv. Praksisene som ble avslørt i denne rapporten, antyder at Facebook og dets annonsører tar urettferdig fordel av tenåringer. Selskapet skylder en fullstendig forklaring til publikum om sin praksis.

Vi ser frem til ditt svar. Vennlig hilsen,